top
Blogindlæg Hvor er din bolig vidunderlig

Hvor er din bolig vidunderlig

Hvor er din bolig vidunderlig, Hærskarers Herre!
Min sjæl fortæres af længsel efter Herrens forgårde,
mit hjerte og min krop råber efter den levende Gud.

Salmernes bog 84

Endelig! Efter otte måneder i Peru var vi i søndags til vores første gudstjeneste med fysisk fremmøde hos den lille menighed ”Castillo fuerte” en halv time udenfor Arequipa. Det begyndte med, at vi kom en halv time for sent. Menighedens præst havde lige et par ekstra ærinder, før han samlede os op. Men det betød ingenting for gudstjenesten begyndte først en time efter den annoncerede tid! Den var nok ikke gået i en dansk menighed. Men sikke en glæde at mødes! Det var menighedens første gudstjeneste siden marts 2020, så der var stor spænding og lettelse at spore rundt omkring. Der blev grædt og grinet, delt og sunget vidnesbyrd. Frederik prædikede om at søge trøst i salme 121 under den lange nedlukning. Om hvordan Jesus er opfyldelsen af de store løfter, der gives os i denne salme. Over den efterfølgende kirkefrokost agerede Lise sjælesørger for en hårdt presset kvinde fra menigheden, så vi oplevede begge, hvordan vores resurser bliver efterspurgt og brugt, så snart menigheden samles. Først og fremmest var det en stor glæde at trykke hænder på vores kristne søstre og brødre, se hinanden i øjnene og velsigne hinanden med nærvær. Hvor har vi dog savnet det.

Andre nyheder:
I sidste uge rykkede vi ind på vores nye kontor i den nationale kirkes lille kontorbygning ved SETELA. Det er også lidt af et skift efter et helt år, hvor vi primært har arbejdet hjemmefra. Men det er jo en universel erfaring i disse år. Her står den på sprogundervisning for Lise samt oversættelse og bearbejdelse af dansk materiale til en peruansk sammenhæng for Frederik. Alt sammen med henblik på det kommende 12 ugers ægteskabskursus, hvor vi skal undervise online en time hver lørdag. I den forbindelse skal der lyde et lille hjertesuk. Lise oplever ikke, at hun sprogligt er der, hvor hun håbede at være på nuværende tidspunkt og føler, at det er en stor mundfuld, at vi nu skal undervise. Det er svært for os i øjeblikket at få tilrettelagt et program, som vi begge føler os trygge ved og som matcher kirkens store behov og nød for at komme i gang med det familiearbejde, som vi er konsulenter i.
   Derudover forbereder Frederik sig på at bestige vulkanen Misti sidst på måneden, Lise glæder sig trods sproglige udfordringer over at kunne mødes med peruanske søstre på egen hånd, madprojektet fortsætter i en god rytme og sammen ser vi frem til at besøge flere menigheder i den kommende tid.
   Som for David i salme 84 har vores tro sådan længtes efter det kristne fællesskab om søndagen, vores hjerter har sukket og råbt efter at samles med andre i Guds hus. Pandemien har lært os ikke at tage det som en selvfølge.

Bedeemner:

  • At vi begge må få tryghed ved at skulle undervise på spansk
  • At peruanske par må få mod til at deltage i kurset
  • At de lutherske menigheder må få en god og tryg genåbning

Mange kærlige hilsner
Lise og Frederik

Post a Comment

Vestsjællands Valgmenighed

Find os her

Vi holder til i Slagelse Missionshus.